Latvijas Mākslas akadēmijas skates dalibnieki
Raksta turpinājumā lasiet Latvijas Mākslas akadēmijas skates dalībnieku kolekciju aprakstus.
Indra Miklāva, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Skārds".
Kolekcijas iedvesmas avots ir tās smalkās bailes, kas liek sievietei savam skaistumam uzvilkt bruņas. Korsete ir kā šī bruņojuma simbols, kas mūsdienās ir ieguvis jaunu veidolu - solārijs, liekie nagi, silikona krūtis... Viņa ar šo arsenālu jūtās vairāk pasargāta, bet tai pašā laikā kļūst par sava bruņojuma ķīlnieci - bez tā kļūst pārāk ievainojama.
Kolekcijā izmantoti džinsa un vīriešu kreklu audumi, kas apvienoti ar sievišķīgu siluetu. Tērpi papildināti ar korsešu un bruņu iedvesmotiem aksesuāriem.
_____________________________________________________________________
Daiga Zvirgzdiņa, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Eksports".
Par kolekcijas iedvesmas avotu un pamatu dizainerei kalpoja 50.-60. gadu stila iezīmes. Krāsu salikums - balts, brūns, dzeltens un sarkans. Kā akcents kolekcijā ir ceļojuma uzlīmes, ko parasti līmē uz ceļojuma koferiem. Šoreiz tās ir izkaisītas tērpos un ideāli saskan ar tērpu formām un krāsām. Kolekcija kā ceļojums.
_____________________________________________________________________
Līva Ķauķe-Saule, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Smaragda pilsētas burvis".
Vīriešu mode cauri gadsimtiem vienmēr ir bijusi atkarīga no sievietes. Tās skaistums jebkura stila periodā ir cēlis gan vīriešu pašapziņu, gan cenu. Ar savu kolekciju dizainere vēlas aktualizēt jautājumu - vai vīrietis var būt skaists, nekļūstot sievišķīgs, vai varbūt vīrietis vienmēr būs tikai fons sievietes-dievietes kultam. Vai vīrieša augums jebkad spētu satricināt sievišķīgā dzimuma pārstāves tik ļoti, cik ārprātīgi vīriešu prātus spēj satricināt sievietes augums. Vai apģērbs spēj pateikt vairāk kā augums?
Kolekcijas krāsa tīši ir izvēlēta balta. Laužot stereotipus par allaž noslēpumaino melno toni. Kolekcija veidota klusinātā transformeru stilā uz klasisko noskaņu fona.
_____________________________________________________________________
Iveta Vilne, LMA
Kolekcijas nosaukums: "23:55".
Piektdiena. Ļaudis pēc garas un grūtas darba dienas ir devušies uz mājām. Uz mirkli šķiet, ka dzīve ir apstājusies. Saule riet. Namu ikdienišķajos logos, daudz piedzīvojušajās ielu laternās, košajos un ne tik košajos veikalu skatlogos, kazino alkatīgajās acīs iedegas krāsainas ugunis. Ir mirklis pirms pusnakts. Sākusies pati interesantākā un aizraujošākā diennakts daļa – nakts. Nometuši stīvos, pelēkos ikdienas darba uzvalciņus, iztapīgos, darba vajadzībām paredzētos kokainos smaidus, ielās dodas pilnīgi citi cilvēki - Dzīves Svinētāji – krāsaini, bezrūpīgi, piedzīvojumus un emocijas alkstoši. Pārliecināti par sevi, par to, kas viņi ir un kas varētu būt. Kaut vai tikai šo nakti. Krāšņās ugunis vilina – aizmirstam nedēļas rūpes, aizmirstam agros darba dienu rītus un miegainās pēcpusdienas, aizmirstam pūcīgos un uzpūtīgos priekšniekus, aizmirstam, ka kaut ko nepaspējām. Aizmirstam visu, ko gribam aizmirst. Metamies mutuļojošajā nakts dzīvē, uzdzīvojam, priecājamies, dziedam, smejamies, dejojam, jā, ja gribam – iedzeram, iepazīstamies, skūpstāmies..... Darām, ko gribam! Ugunis atblāzmojas Dzīves Svinētāju sejās, tās klusi čukst, tās skaļi kliedz, tās aicina – SVINAM DZĪVI!
_____________________________________________________________________
Ludmila Kruglika, LMA
Kolekcijas nosaukums: "PSAIHO".
Iedvesmas avots Tima Bērtona filmu dēmoniskie varoņi.
Dizainere izmantoja minimālismu un formālo dress-code vīrieša tērpu, apvienojumā ar japāņu kultūras diviem stūrakmeņiem - origami principu un samuraja bruņu tērpu, kā arī komiksu kultūras tēla - otrā plāna varoni, sajukušo profesoru kā iedvesmu kolekcijas mehānisma koncepcijai.
Kolekcijā ir kombinēti japāņu samuraju varoņu bruņu tērpa elementi ar formālā uzvalka konceptuālo minimālismu, komiksu grafikas tehniku, intelektuālā darba darītāju darba apģērba formu - laboranta halātu, izmeklētāja bruņu vesti un metinātāju, mehāniķu darba aprīkojumu, kā arī.....kas papildināti ar dēmonisku, intelektuālu un magnētisku tēlu, kura iedvesmas avoti ir Tima Bērtona filmas un 60.-70. gadu ciniskie, intelektuālie vīrieši - A. Delons, M. Mastrojāni, S. Geinsbūrs un, protams, harizmātiskais Dž. Deps.
- Par pamatu koncepcijai autore ņēma klasisko uzvalku kā formālo vīrieša tērpu, kurš vēsturisko sociālo progresu rezultātā ir kļuvis par simboliskām bruņām tehniskā prāta mehānismam, kad personības individualitāte psiholoģiski ir norobežota un pasargāta. Oda ķīmiķiem, zinātniekiem, inženieriem, profesoriem un mehāniķiem
- Tehniskā prāta mehānisms darbojas loģikas un noteiktas sistēmas ietvaros, taču prāta mehānisma darbība nav paredzama, neviens nezin kas patiesībā slēpjas zem ofisa bruņām.. Veidojas duālisms, personas psiholoģiskā sašķelšanās, kuru autore interpretēja kā sajukušā profesora tēlu papildinot ar maskām, mehāniķu brillēm, kapucēm. Mūsu gadsimta paaudzes dekadence izpaužas pārspīlētajā emocionālismā, kā individualitātes kliedziens, kad ārējo bruņu slogs nospiež iekšējo brīvību. Japāņu samuraju bruņu mehānisms savienojumā ar formālā tērpta koncepciju ieturētu mods koncepcijā veido mākslīgo uztveres ilūziju, kas līdzīgs japāņu origami principa sistēmai.
- Konceptuālais minimālisms formālajā tērpā pārvēršas mehāniskajās bruņās, simbolizējot cilvēces prāta loģikas sistēmu, kur viss ir segmentēts un strukturizēts, tā arī konstruktīvais atrisinājums tērpā ir veidots kā mehānisms ar savstarpēji savienotām detaļām un plašām kombinēšanas iespējām. Uzspiestās sociālās normas apģērbā interpretēju kā iluzoru darba formu, kurā ir apvienots klerka konceptuālais formālais tērps, profesora, laboranta darba halāts un mehāniķa kombinezons. Kolekcijas tērpi veidoti kā kombinezoni un puskombinzoni kā kombinētais uzvalka variants, tā teikt viss vienā.
- Dizainere izmantoja metāliskos audumus, džinsa kokvilnu ar spīdumu, viskozi un poliesteru kā darba apģērbu auduma interpretāciju, dūmakainos, metāliskos, aukstos toņos kombinācijā ar koši sarkano, smaragdzaļo un melno krāsu. Rakstos izmantoju rūtojumu, kā arī apdrukās autordarbs - komiksu grafikā. Tērpu papildinājumi-metinātāju, pulksteņmeistaru brilles, mehāniskās ķēdes, darba cimdi un krūšu kabatiņas ar krāsainām pildspalvām, kā arī interpretētas bruņu maskas un bruņu vestes.
_____________________________________________________________________
Lāsma Upeniece, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Betons".
Tas bija brīnišķīgi. Jaunajā dzīvojamo māju kvartālā, ceļmalā, auga daudz balti dzeltenu ziedu – kumelīšu. Tās ziedēja un ziedēja.
Nākošajā dienā kāds vīrs nesa trauku, pilnu ar indi. Pilsētas valde sūtīja viņu aplaistīt ceļmalas, lai tās būtu "tīras".
Kumelītes saļima uz ielas.
Cilvēki gāja tām garām.
Tās esot tur gulējušas ilgi.
Vairākas dienas,
Gaida kādu piederīgo, draugu vai paziņu.
Neviens nenāk. Tās novieto tādā kā saldētavā.
Dīvains simbols:
Saldētavas puķēm, kuras ir aizmirstas.
Saki: -Kur palikušas puķes?
- Kur palikušas puķes???
Neviens nav puķes redzējis.
Neviens par viņām neko nav dzirdējis.
Saki: -kur palikušas puķes?
Iestādēm tās bija nezāles.
Neviens nebija atklājis tajās dzīvības brīnumu.
(Pēc Fila Bosmaņa,
Interpretējusi autore)
Tērpu kolekcija "Betons" ir klasiskajā stilā darināta valkājamā kolekcija. Lielākajā daļā tērpu izmantoti melnie un pelēkie krāsu toņi. Darinātie tērpi ir ērti nēsājami, jo šūti no audumiem, kuru sastāvā ietilpst kokvilna ar elastānu. Vēl kolekcijas "Betons" tapšanai izmantots velvets, kā arī dabīgais zīds ar elastānu. Tērpos kā stila un praktiskie elementi izmantotas dažādas platuma, garuma un funkciju lences, nošuves, pogas un faltes. Tērpiem ir interesanti veidotas aizdares. Kolekcijā nedaudz ieskanas arī vēstures dvesmas.
_____________________________________________________________________
Zane Poriete, LMA
Kolekcijas nosaukums: "LIFT UP".
Viegla kolekcija, kas liek pacelties spārnos. Svaigas krāsas un vienkāršas līnijas, lai parādītu, ka būt vienkāršam nozīmē būt lieliskam. Gribēju panākt, lai cilvēki iemīl krāsas un aizmirst pelēcību.
Kolekcija veltīta pārliecinātām, romantiskām, rotaļīgām sievietēm, kuras zin savu vērtību, un liks katram pretimnācējam pasmaidīt.
Viegla, krāsaina svaiguma un pozitīvu emociju deva mūsu ikdienai.
_____________________________________________________________________
Liene Subatiņa, LMA
Kolekcija nosaukums: "Leļļuki".
Kolekcija veltīta pirmskolas vecuma bērniem, veidota no dažādiem dabīgiem materiāliem - kokvilna, lins, vilna. Nedaudz latviskā garā. Praktiska ar nelielu eleganci.
_____________________________________________________________________
Sanita Simtniece, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Viņa dodas tikai pēc piena".
Vieglas, krītošas kokvilnas kleitiņas. Diena vai vakars, tam nav nozīmes, viņa dodas tikai pēc piena, ko pieliet kafijai vai tējai. Viņas izskats viņai ir vienaldzīgs, jo viņa iet tikai pēc piena.
_____________________________________________________________________
Arita Varžinska, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Dzejnieks ir miris".
Nepateiktā poēzija materializējas, labais saplūst ar ļauno, un cilvēkam vēlreiz tiek dota iespēja pašam izsvērt, kurš ir kurš.
Šis ir mirklis, kad kāds aiz neizgaismotās ielas stūra skaita no 10 līdz "es eju meklēt" un sākas spēle starp agresivitāti un maigumu. Tikai šajā reizē zaudētājs būs tas, kuru nepamanīs.
Apģērbu kolekciju "Dzejnieks ir miris" veido 6 tērpi, kuros tāpat kā veiksmīgā prozā nav liekvārdības, katra apģērba detaļa sevī ietver noteiktu, neaizstājamu informāciju, un tādēļ šoreiz svarīgākais ir pats unikālais kopskats.
Kolekcijas pamatā izmantoti tādi dabīgās šķiedras audumi kā: kokvilna un vilna, kā arī poliesters. Toņu gamma ieturēta smalkā zilgani-zaļā, vai zaļgani-zilā nokrāsā, ar atsvaidzinošām, bet ne kontrastējošām gaišām detaļām.
_____________________________________________________________________
Anastasija Golubeva, LMA
Kolekcijas nosaukums: 180 km/h
Ar savu kolekciju dizainere vēlējās skatītājam nodot sajūtas – katrs no mums ir braucis ar auto nomaļā vietā pa platu šoseju, klausījies skaļu mūziku, vērojis tīrumu plašumu, sajutis vēju, svaigu gaisu. Dizianeri iedvesmoja ceļojumā sastaptie brīnumi – vēja ģeneratori kustībā, lauku līniju plūstošie ritmi, zāles smarža - lietu kombinācija, kas raisa brīvības izjūtas. Ceļš kā telpa domām un sapņiem. Nezināmais un mistiskais. Neziņa, kas būs aiz nākamā pagrieziena, taču virzība uz priekšu.
Kolekcijas evolūcija krāsu ziņā parāda pilnu krāsu spektru – no melnzemes vagām, zaļumu dzidruma līdz debesu vieglumam un spožumam. Lai interpretētu dabā pastāvošo daudzveidību, kolekcijā ir savienoti dažādi audumi: vilnas adījumi, dabīgais zīds un sintētiskie audumi.
Par iedvesmu formām kalpoja plūstošas aerodinamiskas formas, tīrība līnijās, brīvi kritumi un griezumi (piem., kimono) . Dizaineri aizrāva lietusmētelis, ceļotāju pančo, plašķis, kapuce – lietas, kuras ir nepieciešamas ikvienam ceļotājam.
_____________________________________________________________________
Artis Štamgūts, LMA
Kolekcijas nosaukums: "SĀKUMS".
Veicot arheoloģiskos izrakumus Dienvidamerikā tika atrastas augsti attīstītas civilizācijas paliekas. Analizējot atrastos materiālus konstatēja vairākas līdzības ar līdz šim zināmajām senajām kultūrām. Taču kā izrādījās šī konkrētā civilizācija nepieder nevienai no tām, bet gan ir iepriekš nezināma. Domājams, ka tieši uz minētās kultūras drupām ir aizsākušās un attīstījušās visas senās kultūras, kā arī savā attīstības līmenī tā bijusi daudz augstākā pakāpē nekā mūsdienu cilvēks.
Balstoties uz arheoloģisko materiālu tika rekonstruēti iespējamie senās civilizācijas apģērbu paraugi. Tērpi sevī ietver klasikas elementus ar etniski futūristisku noskaņu, tā kā šīs kultūras tērpu attīstība bija virzījusies no etniskā caur dažādiem mums jau zināmiem apģērbu stiliem līdz ...
Konstatētais izmantoto materiālu klāsts – vilna, viskoze, kokvilna, sintētiskās šķiedras, dažāda sastāva dzijas pavedienu adījums, kapara stieples, ģipsis.
_____________________________________________________________________
Edīte Treija, LMA
Kolekcijas nosaukums: "The Generation"
Kolekcija balstīta uz simboliem. Idejas pamatā ir pārdomas par cilvēkam atvēlēto vietu šajā pasaulē. Viss ir relatīvs - gan jaunība, gan vecums. Viss ir īslaicīgs un mainīgs.
Kolekcijas stils: jaukti romantiskā, sportiskā un klasiskā stila elementi. Apģērba piegriezums un detaļas asimetriskas - viena piedurkne garāka par otru, neviena poga nav vienāda, neviens pogcaurums nav novietots taisnā rindā.
Krāsas: balta, melna, sarkanie toņi un smilšu krāsa. Baltais kā visa sākums un gals, kā piedzimšanas un nāves simbols. Sarkanā ir dzīvības, kaislības un auglības krāsa. Melnais sevī ietver gan dzīves pilnību, gan visaptverošu tukšumu. Pirmatnējā haosa un nāves apzīmējums. Kā pretstats tam - smilšu krāsa kā bezgalības simbols.
Kolekcijā izmantots audumu salikums pēc kontrastu principa - biezs pret plānu, spīdīgs pret matētu, dabisks pret sintētisku, elastīgs pret neelastīgu. Visdažādāko materiālu salikums - zīds, vilna, tafta, kokvilna, trikotāža u.c.
Siluets ir gluds un piegulošs pret drapētu un apjomīgu.
_____________________________________________________________________
Jānis Bērzs, LMA
Kolekcijas nosaukums: "V-EMPIRE".
Iedvesmai izmatots vampīru motīvs gan no grāmatām, filmām, gan no japāņu animācijas. Bet tam nav nekāda sakara ar gotisko stilu vai kaut ko negatīvu. Dizaineris gribēja radīt "V-EMPIRE" kā ikdienas drēbes drosmīgiem un radošiem cilvēkiem. Materiāli: vilna un kokvilna. Krāsas: tumšie toņi un sarkans. Viena interesanta detaļa - bikšu aizdari, kas atrodas vienā no muguras iešuvēm, tādējādi neparādās ierastajās vietās.
_____________________________________________________________________
Elīza Ceske, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Ledus".
Kolekcija sevī savieno aukstu un cietu konstruktīvismu ar materiāla caurredzamību un vieglu vibrāciju. Galvenais ir forma un proporcijas. Krāsu nianses veido audumu kārtu saspēles. Kolekcija reprezentē bez emocionālu vientulības spēku.
_____________________________________________________________________
Ieva Janelsiņa, LMA
Kolekcijas nosaukums: "ECHO"
ECHO - signāls, kas atstarošanās rezultātā atgriežas tā avotā ar zināmu aizkavi un atšķirīgu amplitūdu... Atbalss ir saikne starp to, kas bijis un to, kas būs... Tas ir stāsts par klusumu pirms negaisa, miglu rīta agrumā pilsētā, lietu karstā vasaras dienā. Tas ir visuma miers un tā atbalss klusumā...
Kolekcijas iedvesmas avots - latviešu etnogrāfiskais tērps un daba - debesis, jūra un to apvienojums negaisā. Dabīgie materiāli un tērpi siltai vasaras naktij, kad spīd mēness un dzied cikādes, iedunas pērkons un tuvojas negaiss, bet valda miers un nekur nav jāsteidzas...
_____________________________________________________________________
Evija Krīgere, LMA
Kolekcijas nosaukums ""Kāvi"".
Karavīri pēc nāves turpina kauju debesīs, šo parādību pazīst arī kā Ziemeļblāzmu. Lins, āda, vilna, austas jostas un lakati. Krāsas: pelēkais, indigo, sarkanais, zaļais, melnais un baltais - krāsas, kuras nāk no debesu toņiem un zemes toņiem. Iespējams pārāk etniska šī kolekcija, taču tā dizainere jūtas, un caur to viņa var izteikties.
_____________________________________________________________________
Elīna Bože, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Karija saldā mērce "
"Tūkstoš un vienas nakts"" stāstu burvība kalpo par iedvesmu dizaineres kolekcijai. Ali Bābā un laupītāji, Sindbada Jūrasbraucējs un Aladīns ar lidojošo paklāju ir zināmi kā Austrumu tautas stāstu varoņi, tādējādi kolekcija ir dizaineres stāsts par silto, burvīgo Austrumu nakti bez jebkādas ikdienas apnicības un steigas! Tērpu valkātajam ļauj kļūt par stāsta tēlu.
Kolekcija ir 6 tērpi, tā ir ieturēta pelēcīgos, violetos un oranža toņos.
Tērpiem ir izšūtas, pītas, aplikatīvas detaļas, jo kā Austrumu kultūrā lielā cieņā ir pašu roku darinājumi, līdz ar to dizainere mēģinājusi interpretēt šo sajūtu!
_____________________________________________________________________
Dace Krievi-na-Bahmane, LMA
Kolekcijas nosaukums: "LA GARZON".
_____________________________________________________________________
Inese Zandere, LMA
Kolekcijas nosaukums: "flâneur" (klaiņotājs).
_____________________________________________________________________
Inga Šulce, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Lieliskuma ideja".
Veidojot kolekciju, autore ir iedvesmojusies no Luī XIV laika modes. Kolekcija radīta sievietēm, taču pamatideju dizainere aizņēmās no 17. gadsimta 2. puses vīriešu tērpa. No tendencēm, kas valdīja baroka laikā, ir izmantots kontrastainuma princips krāsu izvēlē - zelts un tumši brūnais; auduma virsmu pretstatījums - gludais, nedaudz spīdīgais materiāls savienojumā ar faktūrainu mežģīņu audumu; dekoratīvisms un 17. gadsimta beigu aktualitāte - vertikalizācija. Pietuvinot šo laikmetu mūsdienām, autore atmeta daudz greznības elementu, atbrīvoja formu un izvairījās no pārliekas to laiku pompozitātes. Tādējādi tērpi kļūst valkājami, bet nezaudē svinīguma iespaidu.
_____________________________________________________________________
Vita Radziņa, LMA
Kolekcijas nosaukums: "My beloved ghost - BU".
"Vispirms man bija vēlme mest izaicinājumu sev - vai es varu piekļūt tuvāk vēsturei par kuru visi tā sajūsminās un arī šausminās (~1550/1600. gadi). Es neradu kolekciju vīrietim, bet ņemu viņu kā mūzu...
Spēlējos ar materialitāti, sajūtām un emocijām - es izjaucu un būvēju no jauna, pa savam. Es radu emociju miksli, lai izteiktos un, lai atgādinātu, ka viss ir mirklīgs un paradoksāls.
Kolekciju veltu cilvēkiem, kuri iemīlējās!"
_____________________________________________________________________
Marta Toča, LMA
Kolekcijas nosaukums: "Zosāda".
Nevar saprast, vai zosāda uzmetas no tā, cik vēsa vai cik žilbinoša viņa ir. Maiga un sievišķīga, gudra un gluma aprēķinātāja. Krāsās un materiālos kolekcijas tēma - austere. Atmosfēru un formas ietekmējusi "80to gadu augstākā sabiedrība. Izmantotie materiāli - zīds, vilna, viskoze, dabīgā āda. Grafiskus rakstus veido šūtas auduma caurulītes.
_____________________________________________________________________
Baiba Bērziņa – Skrīvere, LMA
Kolekcijas nosaukums: "CACATUA" (ca-ca-tu-a)
Tropu eksotika. Iedvesma no Dienvidāfrikas dabas un paradīzes putniem – papagaiļa, flamingo, ibisa, kolibri... Savannas ziedu nospiedumi uz auduma. Dienvidnieces tēls pret-a-porter kolekcijā sievietēm: pavasaris/vasara 2009. Dominē spilgti krāsu kontrasti, faktūras un rokdarbu elementi. Ekskluzīvas galvassegas "augļu terīnes", putekļmēteļi un kleitas, izšuvumi un smalki tamborējumi.
_____________________________________________________________________
Sabīne Burmeistare, LMA
Kolekcijas nosaukums: "SURREALISTIC GLAMOUR OF MEKSICO"
Kolekcija veidota, iespaidojoties no meksikāņu gleznotājas Frīdas Kalo un sirreālisma uzplaukuma periodā Parīzē strādājošās itāļu izcelsmes modes dizaineres Elzas Schiaparelli darbiem, apvienojot 20. gadsimta 30. gadu "GLAMŪRA"" stilu un Meksikas kolorītu.
Kolekcijā izmantota kolāžas aplikāciju tehnika, auduma apdrukas un Centrālamerikas etnogrāfijai raksturīgie, un pašlaik aktuālie, putnu spalvu izšuvumi, kas attēlo Meksikas "ikonas": ķirzakas iguānas, kaktusus, rozes, nacionālā dzēriena - tekilas pudeles, akustiskās ģitāras, meksikāņu cepures...
Krāsas - tīri un spilgti toņi, sarkans, zaļš, rozā, violets un melns.
Audumi - dabīgais zīds, mežģīnes, viskoze un vilna.
_____________________________________________________________________
Dana Ivanova, LMA
Kolekcijas nosaukums: "DANAISMS".