9. Rīgas starptautiskajā autošovā ekskluzīva Holandes autobūves leģenda – Spyker
9. Rīgas starptautiskajā autošovā, kas no 24. līdz 27. aprīlim norisināsies Starptautiskajā izstāžu centrā Ķīpsalā, būs aplūkojams arī kāds ļoti īpašs, ekskluzīvs auto – Spyker C8 Laviolette. Tas lepojas ne vien ar neierastu, oriģinālu, aerodinamisku dizainu un biedējoši jaudīgu dzinēju, bet arī ar labu reputāciju un interesantu vēsturi.
Īsa Spyker vēsture
Spyker markas automobiļu pirmsākumi meklējami jau 19. gadsimta beigās (1898), kad brāļi Jēkabs un Hendriks Jans Spaikeri (Jacobus un Hendrik Jan Spijker) sāka izgatavot automobiļus. Abi brāļi pazīstami kā lieliski kariešu meistari, tieši viņi izgatavoja slaveno zelta karieti Holandes galmam, ko joprojām izmanto Nīderlandes karaliene Beatrikse Vilhelmīne Armgarda.
1903. gadā brāļi laida klajā tolaik revolucionāro 60/80 HP modeli, kas bija pirmais automobilis pasaulē ar sešcilindru dzinēju, visu četru riteņu bremzēm un patstāvīgu visu četru riteņu piedziņu. Šajā pašā gadā viņi mainīja sava zīmola nosaukumu no Spijker uz Spyker, lai zīmols būtu vieglāk atpazīstams starptautiskajā tirgū. Spyker ieguva uzticama, dārga, ekskluzīva, bet arī sportiska automobiļa reputāciju – tas izcīnīja uzvaras dažādās sacīkstēs, izturības braucienos, Lielbritānijā to dēvēja par "kontinenta Rolls-Royce".
Diemžēl Pirmā pasaules kara laikā Spyker vairākas reizes bankrotēja un tika pārpirkts. 1914. gadā kompānija tika apvienota ar lidmašīnu rūpnīcu, līdz beidzot – 1929. gadā pavisam pārtrauca savu eksistenci. Kopumā Spyker bija saražojis aptuveni 2000 automobiļu.
Leģendas atgriešanās
1999. gadā Viktors R. Millers (Victor R.. Muller) un Mārtens de Braiens (Maarten de Bruijn) izveidoja jaunu, ar bankrotējušo uzņēmumu tieši nesaistītu kompāniju Spyker Cars, kurai pieder arī tiesības uz zīmolu Spyker. No šī brīža sākas Spyker modernā vēsture – jau 2000. gadā Birmingemas autoizstādē tika demonstrēts Spyker C8 Spyder, un ar šo automobili kompānija pieteica sevi kā ekskluzīvu, ļoti augstas kvalitātes automobiļu ražotāju, cienīgu slavenās Spyker markas pēcteci.
Turpmākajos gados ir radīti jauni, neparasti modeļi, kas ieguvuši daudzas balvas un atzinību no mediju puses. Kompānija drīz iesaistījās profesionālajā autosportā, īpaši Lemānas un FIA GT 24 stundu izturības braucienos, kur vairākus gadus pēc kārtas ieguva augstas vietas. 2006. gada septembrī kompānija iegādājās savu formulas F1 komandu – Spyker MF1 Racing, bet jau 2007. gadā, pārdodot F1 komandu, no autosacīkstēm izstājās. Spyker Formula 1 komanda nākamajā sezonā tiks pārdēvēta par Force India F1
Unikāls, ekskluzīvs un individuāls automobilis
Spyker markas automobiļi ir īstas ekskluzivitātes iemiesojums – tie tiek gatavoti ar rokām pēc individuāla pasūtījuma. Katrs automobilis tiek konstruēts un personalizēts atbilstoši tā jaunā īpašnieka vēlmēm. Tāpēc var droši teikt, ka katrs Spyker automobilis ir unikāls. Interesanti, ka sākot būvēt jaunu automašīnu, tai tiek izveidota īpaša mājaslapa, kurā īpašnieks var detalizēti sekot līdzi visam, kas tiek darīts ar automobili un kas saglabā visu informāciju par mašīnas tehniskajiem parametriem. Darbnīcās, kur automobilis tiek konstruēts, ir pat izvietotas interneta videokameras, kas ļauj pasūtītājam autobūves procesu vērot tiešsaistē.
Spyker C8
Uz 9. Rīgas starptautisko autošovu SIA "Grebers Trading Ltd", kas nodarbojas ar ekskluzīvu automobiļu tirdzniecību un ir arī oficiālais Spyker dīleris Latvijā, atvedīs divus ekskluzīvos automobiļus: Spyker C8 Laviolette un Spyker C8 Spyder. Tas, ka Spyker savulaik ražoja lidmašīnas ir labi redzams: apaļš dekoratīvais radiatora režģis, aerodinamiskā forma, kas atgādina reaktīvās lidmašīnas korpusu un hromētās, ovālās ventilācijas lūkas automobiļa sānos un pat uz jumta, tās ir raksturīgākās šīs automobiļu markas iezīmes. Savukārt zem neparastās ārienes slēpjas kaujas lidmašīnas cienīgs motors – 4,2 litru "Audi" dzinējs ar 400 ZS jaudu un 480 ņūtonmetru griezes momentu līdz 100 kilometriem stundā automobilis paātrina četrarpus sekunžu laikā. Automobiļa maksimālais ātrums ir ~300 km/h.