Crossie - pasaulē un Latvijā (Forsāža)
«Ford Escort RS Cosworth» tika ražots no 1992. līdz 1996. gadam kā pēctecis «Ford Sierra Cosworth» rallija automobilim. Aprīkots ar divu litru turbo dzinēju un pilnpiedziņu, tas tika radīts kā ielas sporta auto, lai iegūtu A grupas homologāciju pasaules rallija čempionātam un varētu konkurēt ar «Toyota», «Lancia» u.c. šīs grupas spēkratiem. Jāatzīmē, ka laikā no 1993. gada pasaules rallija čempionāta posmos tika izcīnītas astoņas uzvaras.
Kopumā tika saražoti 7145 automobiļi, no kuriem 2500 bija paredzēti rallijam, lai gan pavisam droši var apgalvot, ka autosporta vajadzībām ir pārbūvēts krietni vairāk automašīnu. Šodien ikdienas satiksmē «Escort RS Cosworth» modelis ir uzskatāms par īstu retumu visā pasaulē. Lai arī automašīnas ražotājvalsts bija Vācija, šodien ielas satiksmē esošo «Cosworth» lielākā koncentrācija ir tā dzinēja dzimtenē – Lielbritānijā.
Atšķirīgās versijas un aprīkojums «Ford Escort RS Cosworth» pirmā versija bija paredzēta A grupas rallija homologācijas iegūšanai un tika aprīkota ar T35 turbīnu. Jāatzīmē, ka tāda pati turbīna savu darbu veica arī «Ford RS200» modelī, kas 80. gadu beigās piedalījās slavenajā B grupas rallijā pasaules čempionātā. Pirmo versiju saražoja 5186 vienībās, un 1994. gada beigās tirdzniecībā nonāca atjauninātais modelis. Tas vizuāli atšķīrās ar mazākiem, citādas formas sānu spoguļiem, bet tehniski ar mazāku T25 turbīnu. Mazākā turbīna bija vairāk piemērota ikdienas braukšanai, jo spēja ātrāk iegriezties un maksimālo jaudu attīstīt jau pie zemākiem apgriezieniem. Atjauninātais modelis ieguva arī drošības spilvenus vadītājam un blakussēdētājam. Aprīkojuma līmeņi bija divi – standarta un luksusa. Luksusa aprīkojumā bija iekļauti ādas «Recaro» sporta sēdekļi. Parastā versija iztika ar tādiem pašiem auduma «Recaro» sporta sēdekļiem. Visiem «Cosworth» jau standartā interjeru rotāja trīs papildu mērierīces – turbo spiediena rādītājs, voltmetrs un eļļas spiediena rādītājs. Īpaši jāizceļ vienīgā speciālā versija «Monte Carlo». Tā tika izlaista par godu Fransuā Delakūra uzvarai slavenajā Montekarlo rallijā 1994. gadā. No standarta modeļa tā atšķīrās ar citādu salona drēbes dizainu un 16 collu «OZ Racing» kaltajiem diskiem, kurus parasti uzstādīja rallija automašīnām. Kopumā izlaistas vien 200 vienības, kuras katra ir numurēta ar speciālu plāksnīti salonā. Džeremijs Klarksons un «Escort RS Cosworth» Interesanti, ka šo modeli ir iecienījis slavenais britu autoraidījuma «Top Gear» vadītājs Džeremijs Klarksons. Viņa īpašumā ir bijis zaļas krāsas «Escort RS Cosworth», un viņš to raksturo kā «the ultimate hot hatch» un «one of my all-time favourite cars». Sava raidījuma topā «Top 100 20. gadsimta auto» viņš šo modeli ir ievietojis augstajā septītajā vietā. Vienīgais «Escort RS Cosworth» Latvijā Šobrīd vienīgais ikdienas lietošanā esošais «Escort RS Cosworth» ir 1995. gada decembra izlaiduma «Jewel Violet» krāsas eksemplārs. 2006. gada rudenī automobilis ar 44 200 kilometru nobraukumu tika iegādāts Vācijā un kopš tā laika atrodas Latvijā.
Minētais spēkrats, jau atrodoties Vācijā, bija ieguvis uzlabojumus – vizuālais papildināts ar «Hella» tumšo, dalīto optiku priekšā, 18 collu «ATS» lietajiem diskiem un sēdinātu balstiekārtu, bet būtiskākas pārmaiņas piedzīvojis dzinējs. Tam uzstādīta WRC tipa daudzslāņu galvas blīve, T25 turbīna nomainīta pret lielāko T35, uzstādīts «Blow-off» pārplūdes vārsts. Lielā T35 turbīna un dzinēja vadības bloks ar Vācijas TUV akceptu pieļauj 320 ZS dzinēja jaudu, tomēr pagaidām auto ir noregulēts ar 1,0 bāra turbo spiedienu, pie kura tas attīsta 261 ZS un 314 Nm. Palielinot jaudu virs 270 ZS, jārēķinās ar atsevišķu detaļu tehnisko neizturību un to ierobežoto pieejamību.
Tomēr arī 320 ZS nav šī dzinēja maksimums – zināmi «Escort RS Cosworth» eksemplāri ar līdz pat 600 ZS lielu jaudu. Pie tehniskajiem uzlabojumiem jāmin arī «Tarox» lielais bremžu komplekts priekšā un «Bilstein» amortizatori.
Īpašnieks Rihards Baumanis pie automobiļa priekšrocībām min pietiekamu jaudu un precīzo vadāmību. Priecē arī cilvēku reakcija uz ielām, daudzi atskatās, daži pat pamanās neredzēto automobili iemūžināt. Protams, patīkams ir arī fakts, ka modelis ir rets un ar savu sportisko vēsturi. Tirgus cena «Escort RS Cosworth» automobilim ir – sākot no 7000 latu par nobrauktiem eksemplāriem līdz pat 70 000 latu par izbijušiem A grupas rallija agregātiem.